| Következő 10 cikk | Előző 10 cikk |
Aki siket, nem vezethet? |
|
2012.02.18. 17:55 |
A jakabszállási Tóth László és élettársa, Marika könnyek között jött be szerkesztőségünkbe, miután a születése óta siketnéma Lászlót egészségügyileg alkalmatlannak találták járművezetésre.
– Ötven éves volt, amikor megszerezte a jogosítványt, mint a gyerek, úgy sírt, amikor sikeresen levizsgázott, és önállóan autóba ülhetett – meséli Marika. – Balesetmentesen vezetett 23 évig, Budapestet úgy ismeri, mint a tenyerét, útközben soha nem volt gondja a nem hallással.
A férfinak nemrég lejárt a jogosítványa, alkalmasságit kért a háziorvostól. Onnan szakorvoshoz irányították, majd az audiológiára. Megdöbbent, amikor közölték: alkalmatlan a vezetésre, nem lesz jogosítványa.
– Annyi megaláztatás, rosszindulat éri a siketeket, ha nincs velük halló ember. Ez lelkileg a páromat nagyon megviseli, mert egy áldott jó ember – magyarázza az élettárs. – Nagyon zokon vette a vezetéstől való eltiltást. Aki ilyen törvényt hozott, nem tudja, mitől fosztja meg ezeket az embereket.
Az egészségügyi miniszter 2010 tavaszán írta alá a közúti járművezetők egészségi alkalmasságának megállapításáról szóló rendelet módosítását, mely egy mondatban megfogalmazta a siketek alkalmatlanságát. A rendelet mellékletének 2.1.2. pontja szerint: „Egészségi alkalmatlanságot kell megállapítani süketség esetén.” Nagyothallás esetén pedig az egészségi alkalmasság fül-orr-gégész szakorvosi vélemény ismeretében állapítható meg.
A Siketek és Nagyothallók Országos Szövetsége (SINOSZ) mindezt ellenezte: felhívta az illetékesek figyelmét a rendelet hallássérültekre vonatkozó méltatlan következményeire; állásfoglalást kért a rendelet félreértésére alapot adó szövegrészeinek pontos értelmezésére; tájékoztatást kért a háziorvosok részére kiadott belső utasításról. Annyit sikerült is elérniük, hogy néhány hónapra felfüggesszék a rendelet hatályba lépését. „Nem szűnik meg a siketek és nagyothallók joga és lehetősége a jogosítvány megszerzéséhez! Felfüggesztették a miniszteri rendeletet!” - örvendeztette meg hír az érintetteket még 2010 nyarán.
Tóth László 23 éven át vezetett balesetmentesen. Ezután már csak az anyósülésen utazhat.
2011. január 01-én azonban végül életbe lépett az új szabályozás. Azóta a SINOSZ Bács-Kiskun Megyei Szervezeténél is többen jelezték, hogy csorbulnak a jogaik, mivel alapból egészségügyileg alkalmatlannak nyilvánítják őket és korábbi gyakorlattal ellentétben nem kapnak orvosi engedélyt a jogosítvány megszerzéséhez. Eddig öt-hat tagjuk fordult a szövetséghez ezzel a problémával. Számuk várhatóan nőni fog, ahogy járnak le a korábban kiadott vezetői engedélyek.
– Egyébként nem mindenhol azonos a mérce, vannak megyék, ahol megadják az alkalmasságit az érintetteknek, illetve Budapesten is volt már rá precedens – mondta el a SINOSZ egyik munkatársa. – Az érintetteknek célszerű megfellebbezni az audiloógus határozatát, és szerencsét próbálni egy másik szakorvosnál. Vannak olyan szakértői intézetek, ahol az esetek többségében megadják az alkalmasságit.
|
Gépjárművezetés-oktatók őrizetben |
|
2012.02.18. 17:53 |
A gépjárművezetés-oktatók néhány ezer forintért intézték el a sikeres gyakorlati vizsgát Kecskeméten a vizsgázni akaró tanulónak.
– Az érintett két autósiskola egy-egy oktatója őrizetbe került – tudtuk meg Nyíkos Tamástól, a Bács-Kiskun Megyei Rendőr-főkapitányság sajtószóvivőjétől.
A rendőrség még tavaly nyáron kezdte meg a nyomozást befolyással üzérkedés gyanúja miatt, ismeretlen tettes ellen. A nyomozás még folyamatban van. Eddig az derült ki, hogy több gépjárművezetés-oktató összesen 12 tanulótól kért, illetve több esetben kapott is 10-20 ezer forintot a sikeres gépjárművezetői gyakorlati vizsga megszerzéséért. A bűncselekményekkel két különböző autósiskola egy-egy oktatóját gyanúsítják a rendőrök. Üzletszerűen elkövetett befolyással üzérkedés, valamint vesztegetés bűntett elkövetése miatt hallgatták ki és vették őrizetbe a két gyanúsítottat tegnap a rendőrök.
- Az eljárás során további gyanúsítottak kihallgatása is várható, az őrizetbe vett két kiskunfélegyházi férfi esetében előzetes letartóztatásuk kezdeményezésére tett előterjesztést a nyomozóhatóság – mondta el Nyíkos Tamás.
Forrás: BAON
|
Eredményesebb az oktatás forgalmi körülmények között |
|
2012.02.18. 17:52 |
gaz, a sikeres vizsga érdekében megnőhet a gyakorlással töltött óraszám, de biztonságosabban közlekednek majd a frissen vizsgázottak.
A "B" kategóriás vezetői engedély megszerzésének gyakorlati feltételei 19 év után nagymértékben megváltoztak. A jogszabályalkotó ezen kategóriában január 1-jétől megszüntette a járműkezelési, azaz a rutinvizsgát.
A megyei kormányhivatal közlekedési felügyelőségének járművezetővizsgáztatási és -utánképzési osztályvezetője, Németh László elmondta: – A tanulóvezetőknek nem kell tanpályán bizonyítani néhány egyszerű manőverezési feladat végrehajtásával, hogy jártasak a jármű technikai kezelésében, s megszerezték a vezetéshez szükséges jármű feletti uralmat, valamint minimális ismereteket szereztek a gépkocsi műszaki üzemeltetésével kapcsolatosan.
A forgalmi vizsga ideje 50-ről 60 percre emelkedett, ebből 50-et kell vezetéssel tölteni a gépjárművezető-jelölteknek. A fennmaradó 10 perc a vizsga egyéb feltételeit biztosítja.
– A vizsga során a szabályos és biztonságos közlekedés mellett az előírt kilenc manőverezési feladat közül négyet kell végrehajtani a vizsgázónak forgalmi körülmények között.
Ilyen a merőleges, s járdaszegéllyel párhuzamos parkolás előre- vagy hátramenetben, megfordulás egy íven, illetve saroktolatással, Y megfordulás. A parkolási feladatokat járművek között kell végrehajtani, a többi közlekedőt a továbbhaladásukban akadályozni legfeljebb kismértékben lehet – magyarázta.
Az osztályvezető szerint az új rendszer előnye, hogy ténylegesen megtanulnak a járművezetők forgalmi körülmények között manőverezni. Ezt követően nem okozhat gondot egy-egy bevásárlóközpont előtt a parkolás, nem csak olyan helyen lesznek képesek leparkolni, ahol közel s távolban nem áll másik jármű.
– A magas szintű technikai kezelés és jármű feletti uralom feltételezi, hogy a manőverezés nem vonja el a gépkocsivezetők figyelmét vezetés közben, így sokkal jobban tud koncentrálni a forgalmi helyzetek megoldására.
Hátrányaként jelentkezik, hogy a minimális gépkocsi-üzemeltetési ismeretek – vizsgakövetelmény hiányában – valószínűleg nem kerülnek terítékre az oktatás során – mondta Németh László.
A gyakorlati oktatás minimumóraszáma – 29 óra + vizsga – nem változott. Az osztályvezető valószínűsíti, hogy a sikeres vizsga érdekében a gyakorlással töltött óraszám emelkedni fog, mely ugyan nagyobb költséget ró a tanulókra, de biztonságosabb járművezetést fog eredményezni.
|
Következő 10 cikk | Előző 10 cikk |
| |